باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
1,154 بازدید
در مفاصا حساب بیمه توسط (3,600 امتیاز)
نحوه محاسبه مفاصا حساب بیمه چگونه است
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (15,200 امتیاز)
با سلام،

نحوه محاسبه حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری

مطابق ماده 36، 39 و 40 قانون تامین اجتماعی و ماده 148 قانون کار یکی از تکالیف کارفرما، تنظیم و ارسال لیست بیمه کرگران تحت امر و پرداخت حق بیمه آنان است. کارفرمایان مشمول قانون تامین اجتماعی به پیمانکاران و کارفرمایان دارای پرسنل و کارگاه ثابت قابل تقسیم هستند. برای محاسبه میزان حق بیمه کارگران دو روش اصلی مرسوم است:1-پرداخت حق بیمه بر اساس ماده 28 قانون تامین اجتماعی(پرداخت حق بیمه بر اساس میزان مزد و حقوق و تعداد واقعی کارگران شاغل) و 2-پرداخت حق بیمه بر اساس ضریب یا درصدی از مبلغ پیمان.  مورد دوم در خصوص قراردادهای پیمانکاری جریان دارد. در این نوشتار به طور اجمالی به کارفرمایان مشمول این نحوه محاسبه حق بیمه، میزان و چگونگی احتساب حق بیمه، مقررات حاکم، شیوه و مرجع رسیدگی به اعتراضات احتمالی پیمانکار در خصوص میزان حق بیمه پرداخته می شود.
مقدمه:
پیمانکاران بازوی دولت در انجام پروژه های عمرانی و خدماتی هستند. در واقع گردش چرخ اقتصاد امروز و اجرای پروژه های اقتصادی و عمرانی دولت بدون همکاری پیمانکاران غیرممکن است. موسسات عمومی( دولتی) انجام این پروژه ها را طی قراردادی به پیمانکار واگذار می کنند.
پیمانکار یا مقاطعه کار جهت انجام تعهد موضوع قرارداد از اشخاصی استفاده می کند که قالب رابطه آنها با پیمانکار، غالبا رابطه کارگری و کارفرمایی است. البته ممکن است نوع رابطه این دو در قالب های دیگری بگنجد.
قانون کار مصوب 1369 و قانون تامین اجتماعی 1354 دارای مقررات خاصی در زمینه حقوق و تکالیف پیمانکاران در زمینه بیمه اجتماعی کارگران تحت امر، بیمه اجتماعی پیمانکار، تعیین نرخ حق بیمه، ماخذ احتساب حق بیمه، مرجع تعیین حق بیمه، چگونگی اعتراض پیمانکار به حق بیمه تعیینی و... است. قانون فوق تنها یکی از قوانین و مقررات حوزه حقوق تامین اجتماعی می باشد.
گاهی دیده می شود که پیمانکارِ طرف قرارداد با کارفرما یا مناقصه گزار، انجام موضوع پیمان را به پیمانکار یا پیمانکاران دیگری می سپارد که به آنها مقاطعه کار فرعی یا جز یا دست دوم گفته می شود. در این صورت قسمت عمده ای از مسئولیت های قانونی متوجه پیمانکار ثانوی می باشد. لذا باید توجه داشت عمده مطالب این نوشتار ناظر به فرضی است که پیمانکارِ طرف قرارداد با کارفرما، راسا اقدام به انجام موضوع پیمان می کند و آن را به پیمانکارِ دیگری نمی سپارد.
قاعده عمومی محاسبه حق بیمه در ماده 28 قانون تامین اجتماعی امده است، در عین حال مطابق بخشنامه شماره 14 جدید اداره درآمد سازمان تامین اجتماعی حق بیمه در رقاردادهای پیمانکاری به صورتی درصدی از مبلغ قرارداد تعیین می شود و تعداد بیمه شدگان و مزد آنان از این جهت بی تاثیر است.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
2 پاسخ 6,963 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...