باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
18,084 بازدید
در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط (3,600 امتیاز)
شرایط مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز چگونه است
3 پاسخ
0 امتیاز
قبل توسط (17,410 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

مرخصی استعلاجی تا 3 روز در اختیار کارفرما هست میتواند هربار استعلاجی را بپذیرد میتواند ماهی یک بار سالی یک بار یا اصلا نپذیرد پذیرفتن دفعات استفاده از مرخصی استعلاجی زیر سه روز از صفر تا صد در اختیار کارفرما می باشد. ولی بهتر است هر شرکت یک روند مشخص داشته باشد ولی قانونی برای این موضوع وجود ندارد که کارفرما را مکلف به پذیرفتن یا نپذیرفتن یا نحوه برخورد با تعداد دفعات استفاده از مرخصی استعلاجی تا سه روز نماید.

بند یک ماده ۶۲ قانون تأمین اجتماعی به موضوع قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز پرداخته است:

غرامت دستمزد، از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای و به موجب تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد، در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد.

طبق بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، برای مرخصی استعلاجی کمتر از ۳ روز، یکی از دو حالت زیر متصور می شود:

  1. بیمه شده در بیمارستان بستری شود: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
  2. بیمه شده در بیمارستان بستری نشود: در این مورد،‌ یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد:
    1. بیماری ناشی از کار بوده باشد: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
    2. بیماری عمومی (غیر ناشی از کار) باشد: مشمول مرخصی استعلاجی نمی باشد. کارگر می تواند از مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده کند.
0 امتیاز
توسط (329,730 امتیاز)
نمایش از نو توسط
سلام
پاسخ موسسه حقوق بهار (کارشناس قانون کار):

"در بند 1 ماده 62 قانون تأمین اجتماعی آمده که در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد. لذا کارفرما هیچ تعهدی برای سه روز اولیه استعلاجی نداشته و مواردی که آن را به عهده کارفرما تلقی میکنند موضوعیت ندارد."

و پاسخ آقای مهدی نژاد (کارشناس تامین اجتماعی) :

"به موجب بند یک ماده 62 قانون تامین اجتماعی، استراحت پزشکی بیماری عادی_ (بستری نشدن، حادثه نبودن، ادامه بیماری قبلی نبودن)_ از روز چهار پرداخت می شود، اما مدت استراحت سه روز اول جزء سابقه پرداخت حق بیمه محسوب می شود."

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
سوال شده دی 17, 2018 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط (100 امتیاز) پرداخت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما تا چند بار در سال تکلیف شده ؟
سوال شده بهمن 13, 2018 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط (100 امتیاز) بر اساس کدام بند قانون شرکت موظف به پرداخت مرخصی استعلاجی کمتر از سه روز هست
0 امتیاز
توسط (31,930 امتیاز)

سلام

بر اساس نظر آقای قاطبی در سوال زیر، طبق ماده 62 قانون بیمه تامین اجتماعی پرداخت غرامت دستمزد در بیماریهای عمومی که ناشی از کار نباشد از روز چهارم شروع خواهد شد.  
همچنین در قانون کار و تامین اجتماعی در خصوص سه روز اول هیچ دستوری که کارفرما را مکلف کند وجود ندارد.

بر اساس کدام بند قانون شرکت موظف به پرداخت مرخصی استعلاجی کمتر از سه روز هست ؟


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,618 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 12,241 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2,987 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 13,625 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 34,124 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...