باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
5,714 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط
دوباره دسته بندی کردن توسط
دو سال پیش زمان عبور از خیابون ماشین بهم زد و پام شکست. چند ماه بعد از عمل جراحی و قرار دادن پلاتین توی پام، به دلیل بی کیفیت بودن، پلاتین شکست و مجبور شدم برای بار دوم عمل کنم. چون هزینه ها زیاد بود قبل از عمل دوم، مقداری از دیه را علی الحساب از بیمه گرفتم. الان یک سال از عمل دوم میگذره و هنوزم خوب نشده. یکی از دوستان گفت زمانی که شما علی الحساب از بیمه پولی رو دریافت میکنید بیمه همون موقع، مقدار ثابتی رو به عنوان دیه برای شما مشخص میکنه که دیگه تغییری نمیکنه. حالا اگه شما درمانت طول بکشه و پول دیه از اون مقدار بیمه بیشتر بشه باید باقی پول رو از راننده بگیری. آیا این حرف درسته؟ ما سرو کارمون با راننده میفته؟ راننده آه در بساط نداره.
1 پاسخ
+2 امتیاز
توسط (28,870 امتیاز)
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

با سلام

ماده ۹
بیمه‌گر ملزم به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث مطابق مقررات این قانون است.

ماده۳۱ـ بيمه گر و صندوق حسب مورد مكلفند حداكثر پانزده روز پس از دريافت مدارك مورد نياز، خسارت متعلقه را پرداخت كنند.

 ماده۳۲ـ در حوادث منجر به خسارت بدني، زيان ديده، اولياي دم يا وراث قانوني موظفند پس از قطعي شدن مبلغ خسارت براي تكميل مدارك به منظور دريافت خسارت، به بيمه گر مراجعه كنند. بيمه گر مكلف است حداكثر ظرف مدت بيست روز از تاريخ قطعي شدن مبلغ خسارت،  مبلغ خسارت را به زيان ديده پرداخت و در صورت عدم مراجعه وي در مهلت مذكور نزد صندوق توديع و قبض واريز را به مرجع قضائي مربوط تحويل دهد. در اين صورت تعهد بيمه گر و مسبب حادثه، ايفاءشده تلقي مي شود. صندوق مكلف است بلافاصله پس از درخواست زيان ديده مبلغ مذكور را عيناً به وي پرداخت نمايد.

تبصره۱ـ در مواردي كه صندوق مطابق مقررات اين قانون رأساً مكلف به پرداخت خسارت بدني است، پس از قطعي شدن مبلغ خسارت چنانچه زيان ديده يا قائم مقام وي، تا بيست روز پس از ابلاغ اظهارنامه رسمي به وي براي دريافت خسارت به صندوق مراجعه نكند، مبلغ مذكور به عنوان امانت نزد صندوق باقي مانده و در زمان مراجعه زيان ديده يا قائم مقام قانوني وي عيناً پرداخت مي شود.

تبصره۲ـ در مواردي كه رأي صادرشده از دادگاه بدوي، صرفاً از جنبه عمومي مورد تجديدنظرخواهي قرارگرفته باشد، زيان ديده يا وراث قانوني و بيمه گر يا صندوق بايد طبق مفاد اين ماده اقدام كنند.

تبصره۳ـ ملاك قطعي شدن ميزان خسارت موضوع اين ماده، قطعيت حكم دادگاه است.

 ماده۳۳ـ چنانچه بيمه گر يا صندوق به رغم كامل بودن مدارك، تكليف مقرر در ماده (۳۱) اين قانون را انجام ندهند و در پرداخت خسارت تأخير كنند و يا بيمه گر تكليف مقرر در ماده (۳۲) اين قانون را انجام ندهد، به پرداخت جريمه اي معادل نيم در هزار به ازاي هر روز تأخير در حق زيان ديده يا قائم مقام وي محكوم مي شود.

 ماده۳۴ـ در حوادث رانندگي منجر به خسارت بدني غير از فوت، در صورت مطالبه زيان ديده، پس از دريافت گزارش كارشناس راهنمايي و رانندگي و يا پليس راه و يا كميسيون جلوگيري از سوانح راه آهن موضوع تبصره (۲) ماده (۲) قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي مصوب ۶ /۷/ ۱۳۸۴ (در خصوص حوادث مربوط به قطارهاي شهري و بين شهري) و پزشكي قانوني، بيمه گر وسيله نقليه مسبب حادثه و يا صندوق، حسب مورد مكلفند بلافاصله حداقل پنجاه درصد(۵۰%) از ديه تقريبي را به اشخاص ثالث زيان ديده پرداخت  كرده و باقي مانده آن را پس از معين شدن ميزان قطعي ديه با رعايت مواد (۳۱) و (۳۲) اين قانون بپردازند.

تبصره ـ چنانچه علي رغم وجود گزارش كارشناس راهنمايي و رانندگي و يا پليس راه و يا كميسيون جلوگيري از سوانح راه آهن (موضوع تبصره (۲) ماده (۲) قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي) و نظر نهائي پزشكي قانوني، شركت بيمه پرداخت خسارات بدني را موكول به رأي دادگاه كند، پس از صدور رأي مكلف به پرداخت خسارات بدني به قيمت يوم الاداء بوده و نمي تواند بابت مابه التفاوت خسارت پرداختي و ميزان تعهد وي (موضوع ماده (۱۳) اين قانون) به صندوق رجوع كند.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (110 امتیاز)
با تشکر از زحمات شما و پاسخی که دادین. ولی متاسفانه علی رقم highlight کردن متن هنوز دقیق متوجه نشدم و متن برام سنگین بود. فرض کنیم برای پرداخت علی الحساب، بیمه مقدار تقریبی صدمه را 20 درصد دیه کامل انسان درنظر گرفته است و نصف آن را پرداخت میکند(یعنی 10درصد دیه انسان کامل). آیا این امکان وجود دارد که در رای نهایی توسط دادگاه، مقدار آسیب دیدگی بیشتر از 20 درصد برآورد شود؟
و سوال دوم اینکه اگر دیه بیشتر از 20 درصد در نظر گرفته شود آیا راننده باید آن را پرداخت کند یا صندوق بیمه؟
توسط (28,870 امتیاز)
با سلام
با توجه به اینکه خودرو دارای بیمه نامه معتبر بوده، بیمه گر موظف به پرداخت کامل دیه است. و میزان پرداخت بستگی به نظر قاضی دارد. ممکن است پزشک معتمد بیمه و پزشکی قانونی مبلغی را تعیین کنند و قاضی دیه را بیشتر از آنها اعلام کند. ولی در هر حال میبایست دیه را کامل و به مبلغ روز پرداخت کند
همه چیز بستگی به نظر نهایی قاضی دارد

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (110 امتیاز)
ممنون.ببخشید اگه سوالات من زیاد شد.
 آیا امکان دارد فرم دریافت علی الحساب قوانین بالا را نقض کند و بیمه به بهانه تعهدی که در زمان پرداخت علی الحساب از ما گرفته از پرداخت طفره برود؟ مثلا در فرم مورد نظر نوشته شده باشد بیمه بیشتر از مقداری که خودش مشخص کرده است پرداخت نخواهد کرد. متاسفانه فرمی که امضا کرده ایم را نداریم. ولی یک نمونه فرم علی الحساب در اینترنت پیدا کردم:
تعهد نامه:
در تاریخ زیر حاضرگردید در این دفتر خانه آقای\خانم  (نام،مشخصات کامل و ادرس من) بعدالحضور درخصوص پرونده مطروحه در شعبه......دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان  به شماره کلاسه.....موضوع حادثه تصادف مورخ .........که منجر به وارد شدن صدمات بدنی به ایشان گردیده و طبق نظریه کارشناس تصادف ، آقای(نام مقصر حادثه) به میزان 100درصد بعنوان مقصر حادثه تصادف مزبور شناخته شده است،مبنی بر دریافت علی الحساب دیه ناشی از تصادف مزبور باستناد ماده 16قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1387شمسی ، <<<<<!!!!!!!!!<<<< بموجب این سند رسمی اعلام نمود که به کلیه حقوق ومطالبات خود تا سقف علی الحساب پرداختی از سوی شرکت بیمه دانا رسیده و رضایت خود را در رابطه با علی الحساب  دیه دریافتی اعلام مینماید و ضمن عقد خارج لازم،هرگونه ادعا و اعتراض بعدی واحتمالی ولو به عنوان ضرر وزیان رادرخصوص مبلغ دریافتی پرونده خسارتی متشکله در شرکت سهامی بیمه دانا در خصوص آقای (مقصر حادثه) و همچنین شرکت سهامی بیمه دانا از خود سلب و ساقط نماید.ضمنا مشارالیه به موجب امضا ذیل این سند اقرار و اعتراف نمود چنانچه در اینده طبق دادنامه صادره از مرجع قضایی کاشف به عمل اید که آقای (نام مقصر حادثه)هیچ مسؤولیتی در ایجاد تصادف مورخ........نداشته و عدم مسؤلیت ایشان براساس مفاد بیمه نامه شخص ثالث فوق الذکر طبق نظر دادگاه محرز و مسلم گردد ،نسبت به استردادکلیه مبالغ دریافتی از شرکت سهامی بیمه دانا حداکثر ظرف مدت 10روز ازتاریخ مطالبه شرکت بیمه دانا اقدام نماید در غیر این صورت مسؤلیت هرگونه ضرر وزیان ناشی از تاخیر در استرداد مبالغ دریافتی و مطلق خسارات دادرسی متوجه ایشان خواهد بود.>>>>>>>>!!!!!!!!!!>>>>>.
توسط (28,870 امتیاز)
با سلام
این فرم واقعاً از لحاظ حقوقی مشکل دارد و به صراحت شرکت بیمه میخواهد شانه خالی کند. مثل این هست که شما بیمه نامه خریداری کنید و یک فرمی پرکنید که در صورت بروز حادثه خسارتی از شرکت بیمه نمی خواهید. باید یک جمله ای به این فرم اضافه شود و سایر تعهدات مانده را نیز قید کند که تکلیف آن مشخص باشد

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,817 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 17,591 بازدید
سوال شده شهریور 4, 2016 در دیه و بیمه خودرو توسط بدون نام
+1 امتیاز
1 پاسخ 10,037 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...